Debatforum


Pyramideeg


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Jakob  (10-01-2021)

Undertegnede og en interessefælle har diskuteret pyramideegs (Quercus robur var. "fastigiata") forekomst i naturen. Da enkelte af dens agern giver helt eller delvist "pyramideformet" afkom, må det jo være fordi denne varietet forekommer et eller flere steder. Men kan den opstå spontant over alt eller er det, som med den fligetbladede birk i Sverige (altså den naturligt forekommende varietet, ikke kultivaren) kun eller hovedsageligt visse steder?

Venlig hilsen

Jakob Buhl

Svar

Indsendt af Jakob  (11-01-2021)

Gåden synes løst via tyske artikler der fortæller om et eneste eksemplar i byen Babenhausen i Harreshausen i Hessen og som angiveligt alle andre skulle stamme fra!

Indsendt af Anne Marie Lund Pedersen  (11-01-2021)

Jeg har samlet agern under en række Pyramide eg ved Tvis Kirke,da en i rækken skilte sig markant ud:Groede langsommere,smed vinterbladene,havde næsten helrandede lange blade. Jeg fik navnet af en nu afdød planteskolemand: 'Columnaris'. 5% af frøplanterne blev pyramideformet som mødrene,resten som alm.eg, men een blev som 'Columnaris' med bølgede lange blade. Den er nu ca 8m men ikke søjleformet. Vi har en i læhegnet som er alm.søjleformet plantet af læhegnlauget i 1987.

Indsendt af Jakob  (12-01-2021)

Tak for denne spændende kommentar, Anne Marie. Pyramideeg er åbenbart plantet ret meget i (dele af?) Estland og i nogle tilfælde sammen og der har jeg også lagt mærke til stor variation: nogle beholder bladene længere, andre vokser ganske langsomt, men er mere søjleformede end andre.

Indsendt af Vibo Jensen  (12-01-2021)

Ang. søjleeg/pyramideeg så står der en række ved Næsbyholm ved Glumsø. Hvis man går ind på Google og Søger Næsbyholm /billeder , er der et flot dronefot. af træerne der står ved hovedv
bygningen.

Indsendt af Gunner Thalberg.  (13-01-2021)

Hej til alle.
Til Anne Marie;den du nævner som Columnaris,kan være Q.petraea Columna.Dens blade er mere mod det helrandede frem for håndlappet.
Den burde måske som petraea beholde bladene om vinteren,men karakteristika kan ændre sig når vi kommer ud i varianter.
Jeg har fundet den i bogen Illustrated Trees in Britain & Europe af David More og John White.
Den kan varmt anbefales,gode illustrationer og mange varieteter.
Jeg vil gerne slå et slag for vores alle´ af almindelig Pyramideeg på Bispebjerg Kirkegård i København.
Den er nævnt i Træer i Byen af Willy F Hansen, hvor den også pryder forsiden.
Den blev beskåret hårdt med få års mellemrum indtil for ca 25 år siden, herefter er det kun grene som er væltet ud af kronen, der er fjernet - og så lige en nænsom opstamning.
De har udviklet sig meget smukt.
Vh Gunner.

Indsendt af Anne Marie Lund Pedersen  (13-01-2021)

Tak for forklaring på det rigtige sortsnavn. Jeg vil prøve at få Arne Jakobsen til at pode nogle stykker af den.Jeg kan ikke pode mere efter mange år i faget.

Tilbage til forsiden         Skriv svar