Debatforum


Kæmpetræer


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Steffen  (13-08-2011)

Hej alle.

Jeg er på udkig efter nogle skovtræer som vokser rigtg stærk og bliver kæmpe...

Jeg har pt flere Mammuttræer, Kæmpe Thujaer, Vestamerikansk Tsuga, Japansk Kryptomerie, sumpsypres og gingo biloba.

De er alle i et område af haven som er anlagt som park.

Har i nogle ideer til nogle træer som vokser godt til i højden på få år???

Svar

Indsendt af Nielsen  (07-09-2011)

Nu kommer det jo an på så meget (og kæmpe under danske forhold kan nok diskuteres)... men et par måske mulige arter: Douglasgran (Pseudotsuga menziesii), Nobilis (Abies procera), poppel - f.eks. Kanadisk Poppel (Populus canadensis) og Vandgran (Metasequoia glyptostroboides).

Indsendt af Steffen  (30-09-2011)

Jeg er igen hjemvendt fra USA hvor turen bla. gik til Yosemite og Sequoia National Park hvor bla Giant Sequoia træerne gror vildt.

Af træer som gror vildt sammen med Mammuttræerne er Pinus Ponderosa og Pinus Lambertina. Det er rigtig flotte træer som derover er målt op til 81m.
De burde også kunne gro fint herhjemme. Nogen som ved hvor de kan fås?? Har snakket med div planteskoler, ingen har dem eller kender til dem.

Indsendt af Nielsen  (10-10-2011)

Hej Steffen.

Gul Fyr kan du finde flere steder her hjemme i større parker/haver. Blandt andet står der en 20 stykker i Arboretet i Hørsholm. Prøv (Arne) Jacobsens Planteskole i Glamsbjerg.

Sukkerfyr har jeg ikke selv set her hjemme. Det latinske navn er forøvrigt P. lambertiana. Forøvrigt har den det svært i Nordeuropa, da den er modtagelig over for rustsvamp.

Indsendt af Hans Olav Nymand  (29-10-2011)

Hej,

En anden klassiker er jo Østrigsk Fyr, Pinus nigra. Den vokser hurtigt og bliver stor, og er fuldt hårdfør.

Om man så kan lide den er en anden sag - når den er fuldt udvokset er den et massivt, stort, mørkt træ.

/Hans Olav

Indsendt af Gunner.  (12-03-2012)

Tre andre sunde og hårdføre kandidater kan være hybridlærk - Larix X eurolepis
gråpoppel - Populus canescens
vestamerikansk balsampoppel - Populus trichocarpa.

Tilbage til forsiden         Skriv svar