Debatforum


Kunst arbejde om Danmarks saerlige traer


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Jakob Kudsk Steensen  (15-10-2013)

Hej,

Jeg er en ung kunstner paa 26, der lige er blevet faerdig med kunstskole i London hvor jeg saerligt har fokuseret paa naturhistorie. Jeg er blevet bidt af traer, eller det vil sige, det har jeg altid vaeret, men har faaet en saerlig interesse for at etablere en udstilling paa benene: maaske paa naturhistorisk museum i Koebenhavn, om saerligt gamle, interessante af udseende eller med spaendende kulturhistorier.

Til dette vil jeg gerne hoere, om nogle af jer kan dele ud af erfaringer. Hvilke traer i Danmark er saerligt interessante? specielt er jeg interesseret i at finde nogle eksempler indenfor forskellige arter. Jeg har allerede besoegt de tre gamle Ege paa Sjaelland og blev meget paavirket. Det er en helt fantastisk oplevelse, der mindede mig om liv, doed, natur og kulturhistorie. Det er oplevelser som disse, jeg gerne vil "oversaette" og arbejde med i mine tegninger og film.

Hvilke traer syntes I/du har vaeret saerligt spaendende?

Hvis der er interesse kan jeg eventuelt tage med paa et moede og dele/droefte mine ideer med interesserede, som kunne finde det interessante at give fif, tage mig med paa ekskursion eller hjaelpe til med udstillingen. Husk paa at jeg ny ung kunstner og jeg arbejder uafhaengigt af institutioner: jeg kan altsaa ikke tilbyde nogen betaling. Udover maaske at give en tegning eller to vaek.

Jeg haaber at hoere fra nogen :)

Svar

Indsendt af jakob  (15-10-2013)

Jeg kunne saerligt godt taenke mig at hoere, om det er muligt at faa at vide hvilke traer her i registreret der er billedr paa? jeg har kigget en hel masse igennem, men er det muligt at soege paa traer? Har du maaske selv et "favorit trae" og har du lyst til at fortaelle lidt om hvorfor?

Indsendt af Anne Marie Lund Pedersen  (15-10-2013)

Hej
Det lyder meget spændende, det du har planer om.
I Træregisteret her på siden kan du se nogle af de gamle kæmper rundt i landet.
Jo flere der gør opmærksom på de gamle, jo flere kan måske reddes fra motorsaven og maskiner.
Arkitekter har ingen fornemmelse for de levende fortidskæmper.
Du kan se og læse om nogle af den i Poul Erik Branders nye bog: Træer og buske i By og på Land (620,-)
Held og lykke.
Anne Marie, Vestjylland

Indsendt af Hans Erik Lund  (15-10-2013)

Vedr. Gamle træer, som der er billeder af.

Jeg kan hjælpe dig med et database-udtræk af hvilke træer der er billeder af, hvis du sender mig din e-mail adresse.

Med venlig hilsen
Hans Erik Lund

Indsendt af Hans Olav Nymand  (15-10-2013)

Du bør også lige checke http://www.jagtskov.dk/. De har en udstilling der hedder "Skoven i kunsten" og "Kunsten i skoven".

Hans Olav

Indsendt af Jakob Buhl  (15-10-2013)

Hej!

Det lyder spændende!

Hører du allerede har fat i nogle af egene. Nær nogle af godserne på Nordlangeland, er der også nogle flotte eksemplarer. Af særligt skulpturelle gamle træer, vil jeg også fremhæve asken. Bl.a. på de sydfynske øer (men også mange andre steder) er der meget flotte gamle ask jf. f.eks. også Havsteen-Mikkelsens gamle forside på Højskolebladet.

I Boller på nordsiden af Horsens Fjord, skulle der også være en særlig lind "Boller-linden".

Lindeskoven (f.eks. Vindeholme på Lolland og Draved i Sønderjylland) har sin helt egen stemning og lys, men kan ikke lige komme på andre solitære eksemplarer.

Solitær bøg og avnbøg (som ikke er en bøg) kan også være flotte. Allerede relativt unge avnbøg, kan være fascinerende. Det samme gælder navr.

De stynede "landevejspoppel" er en levende rest af de sidste 200 års landbrugshistorie (hvorimod selve styninen er betydeligt ældre og fortoner sig i oldtiden).

Jeg ønsker dit projekt stor fremgang!

Venlig hilsen

Jakob Buhl

Indsendt af Hans Erik Lund  (15-10-2013)

Hej

For god ordens skyld:
Linden på Boller findes ikke mere, da den er død for mange år siden.

Der er nogle rigtig flotte vrange bøge, som måske kunne indgå i det kunstneriske projekt, nemlig i Frederiksborg slotspark og lidt NØ for naturlegepladsen Eghjorten (Jespervej 309
3480 Fredensborg).

Så er der platanen på Gråbrødretorv, og landets formentlig ældste morbær ved SØ-enden af Proviantgården, tæt på Det kgl. Bibliotek.

Et par næsten lige så gammle morbær findes i haven ved boligerne overfor Gustav Adolfs Gade på Østerbro og ved museet i Kalundborg. Museet har en historiker, som ved en masse om brugen af morbær gennem tiden.

I Dyrehaven er der et stort antal gamle ege, og til mange af dem er der knyttet rigtig gode historier. Nogle af dem har et fantastisk udseende, som sikkert kan give nogle kraftige kunstneriske udfordringer, eksempelvis Skydeegen, Englænderegen og Vorteegen. Den sidste er et stort og imposant træ.

Skovfogedegen ved Klampenborg er altså heller ikke nogen "bette pind", og der er nedskrevne beretninger om den.

Kludeegen i Leestrup skov lidt nord for Præstø fjord kunne også være interessant.

Mvh.
Hans Erik Lund

Indsendt af Hans Olav Nymand  (16-10-2013)

De har også en flot, gammel ask stående i Sagnlandet Lejre (som i øvrigt er et besøg værd her i efterårsferien). Den står mellem Iskiosken og fårefolden.

Indsendt af Webmaster  (02-11-2013)

Jakob har spurgt efter en liste over hvilke træer i Træregisteret, der er dokumenteret med billeder. Jeg har nu tilføjet en oversigt over disse træer - klik her

Indsendt af Jakob   (25-11-2013)

Hej og tak for alle svarene,

Jeg har haft gang i nogle projekter, der skulle afsluttes: De mange svar er jeg oprigtig meget glad for og jeg vil gå igang med at researche de steder og træer, som er nævnt.

Hvis nogen har materiale de gerne vil bidrage med, kan i sende dem på:

jk.steensen@gmail.com

Der var en, som spurgte efter min email.

Jeg vil poste billede og skrive opdateringer når jeg kommer længere med arbejdet.

Tilbage til forsiden         Skriv svar