Debatforum


Wistman's Woods, men i Danmark?


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Mads Peter Iversen  (06-02-2020)

Hej alle,
Jeg er på udkig efter forskellige skove i Danmark til noget fotografering. Det er især egeskov med massere af knudrede stammer og måske noget mos på. Det er noget ala Wistman's Wood i Dartmoor (England) som jeg er på udkig efter (se link herunder)

https://www.google.com/search?q=wistman%27s+wood&client=firefox-b-d&sxsrf=ACYBGNSuGcjYKi7VSY9OStnNo3p7Edksug:1580921812658&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjoor7Y8LrnAhVopYsKHUqkBNEQ_AUoAXoECBAQAw&biw=1736&bih=1038&dpr=1.25

Meget eventyrsagtig stemning. Jeg kender allerede til Troldeskoven i Rold Skov, Troldeskoven ved Tisvilde, Egeskoven ved Langå og Hald Ege ved Viborg. Alle flotte skove, men måske vi har noget endnu bedre? Det behøver ikke nødvendigvis være eg.

Mit spørgsmål er om I kender til noget lignende Wistman's Wood her i landet, eller måske noget lignende?

Mvh Mads

Svar

Indsendt af Jakob Buhl  (06-02-2020)

Kender ikke med sikkerhed sådanne skove i Danmark - udover nogle af dem du nævner. Men nævner de steder din forespørgsel fik mig til at tænke på.

Ved ikke om der kunne laves spændende motiver af de tilsandede ege ude ved Blåvand? Det er kun kronerne man ser som "egebuske" - og springer buskene ud samtidigt, skulle det være samme individ.

Så er der naturskove som Draved skov i Sønderjylland og Suserup skov ved Sorø, hvor der måske kunne findes et godt motiv. Evt. også Ulshale nede på Møn. Men der har jeg aldrig været. Det samme gælder Thurø Rev, som jeg forbinder med billedet af nogle gamle knudrede navr.
En gammel gærdselsskov på Langeland måske?

På Djursland et sted, er der noget rigtig gammel skov, med bl.a. eg og bøg. Har ikke været der, men en fra dette forum har omtalt det og fotograferet det. Der er muligvis tale om en skovrest, hvor der ikke har været opdyrket (ligesom det gør sig gældende for dele af Draved skov).

På Jøvet, et højdedrag lige inden Fynshoved, kan der være noget stemning i forblæste og krogede buske måske - og hvor det, at de er helt overvoksede af vedbend giver en særlig stemning og et særligt lys.

Avnbøg og navr, og også gamle rødel, kan antage de knudrede former du leder efter. Rødel kan der være mange steder. Avnbøg og navr mere i de sydlige egne og bl.a. Bornholm.

Det er ikke sikkert det er de steder du leder efter, men måske kan det lede tankerne i retning af flere og andre idéer.

Indsendt af Mads Peter Iversen  (06-02-2020)

Tusind tak for the omfattende svar Jakob! Det sætter jeg pris på. Der er massere at undersøge.

Tager gerne imod flere forslag fra andre.

Indsendt af Hans Erik Lund  (06-02-2020)

Du kan også aflægge overdrevet ved Ryegård Gods et besøg. Det er midt mellem Roskilde og Holbæk, og så lidt mod nord. Her er der en hel del gamle stynede bøge i et fredet område omkring 1 km nord og vest for godset. Træerne står i en tidligere dyrehave.

En anden mulighed er nogle gamle ege, ca. ½-1 km syd for Svenstrup Gods.

For god ordens skyld: I private skove må man kun færdes på skovveje og stier (og altså ikke på sporene i bevoksningerne). Hvis du henvender til ejer eller skovfoged, burde det ikke give problemer.

Mvh.
Hans Erik Lund

Indsendt af Peter Hoffmann  (06-02-2020)

- også på Bornholm - f.eks. i Orkanskoven i Almindingen - er der "eventyrlige" pletter, og her bidrager klipperne jo til det "fortryllende".

Indsendt af Mads Peter Iversen  (16-02-2020)

Tak for svar alle sammen!

Tilbage til forsiden         Skriv svar