Debatforum


Mammuttræ formering


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Steffen Jensen  (23-03-2020)

Hej alle jer eksperter ;-)

Jeg har gennem mange år sået Mammuttræer med stor succes og har en del af dem i min have.
Jeg har dog et specielt træ som jeg gerne vil have opformeret, det gror ca. 3 gange hurtigere end alle mine andre træer og har gjort det siden det spirede fra frø!
Nu er det samtidigt begyndt at sætte kogler for første gang og træet er kun 10 år...

Jeg står dog og skal flytte indenfor et år, og vil rigtig gerne have dette træ med mig, men det er nok blevet for stort nu.
Derfor søger jeg nogen som kan hjælpe med at formere træet. Det er ikke helt nemt at formere Mammuttræer via stiklinger, men har læst om flere der har gjort det med succes i drivhus med roddanner homon.

Er der nogen som kan hjælpe mig med dette forsøg?
Jeg har desværre ikke rigtig faciliteterne til at gøre der rigtigt og ordenligt selv.

Tak :-)

Mvh. Steffen

Svar

Indsendt af Anne Marie  (23-03-2020)

Hvor stor er for stor? Har flyttet vandgran på 4m med god held.
Anne Marie

Indsendt af Steffen  (23-03-2020)

Hej.
Den er 3-4 m
Men har flyttet en håndfuld træer nu på ca 1 m. De have alle pælerod og ikke rigtig noget rod den første meter nede i jorden udover pæleroden.
Jeg bor på sandjord nu, så det er nok desværre derfor at roden bare går lige ned.
Tænker derfor at et træ der er 3-4 gange så stort er umulig og få noget rod med.

Bortset fra ovenstående, så er nye grund jeg flytter ud på 2,5 hektar og der skal plantes en lille skov med træer fra det nord vestlige Amerika. Mammuttræer vil jeg gerne have en masse af på grunden og generne på dette træ ser ud til at være virkelig gode når det vokser mere end dobbelt så hurtigt og allerede har kogler efter ca 7 år
Så vil rigtig gerne have nogle kloner, og det kunne måske gøres samtidigt.

Indsendt af Anne Marie  (23-03-2020)

Hvilke træer er det der kun sætter pælerod på sandjorden?

Indsendt af Steffen  (23-03-2020)

Jeg snakker kun om Manmuttræer, beklager hvis jeg ikke var tydelig nok i min beskrivelse.

Indsendt af Gunner Thalberg  (24-03-2020)

Hej Alle.
Nu frøplanter af mammuttræer nævnes, så kunne jeg godt tænke mig at høre hvad I gør, for at få dem til at spire og overleve derfra.
Mvh.
Gunner.

Indsendt af Gunner Thalberg  (24-03-2020)

Til Steffen ang. flytning af dit produktive mammuttræ; Hvis du alligevel skal flytte er der jo alt at vinde ved at prøve at grave det op.
Da det alligevel skal kronebeskæres ifb. med flytningen, får du derved også stiklingemateriale.
Beslutter du dig for det, så sæt vandingsposer rundt om stammen efter plantningen.
Det er de mørkegrønne poser som mange kommuner bruger til deres nyplantede træer.
De er gode fordi vandet gives langsomt over lang tid, intet går til spilde, og jorden holdes jævnt fugtig.
Mvh.
Gunner.

Indsendt af Steffen  (24-03-2020)

Ja der vil være en masse materiale og forsøge sig med.
Jeg sender gerne grenene til en som vil forsøge og formere dem eller kommer omkring med dem.
Betaler gerne for forsøget, eller den som lykkes med det kan beholde nogle af træerne :-)
Mvh. Steffen

Indsendt af Anne Marie  (24-03-2020)

Jeg har aldrig fået frø til at spire fra danske træer.
Jeg vil gerne prøve stiklinger,Steffen. De skal klippes fra skyggesiden af træet og helst unge kviste fra øverste del af træet.De må ikke være våde,når de pakkes og ikke i plastik.Hvis du sender pakken som sporbar(track trace) med postnord,så er de fremme dagen efter.

Indsendt af Tom Andersen  (24-03-2020)


Hej Gunner

Alt at vinde?
Det vil da være så sørgeligt at grave dette prægtige veletablerede træ op - skulle det mon ikke være muligt at den nye ejer vil ofre en gren til at tage stiklinger fra, hvis ikke det lykkes for Steffen inden da?

Dør træet under forsøget er det jo - væk!

mvh

Tom Andersen

Indsendt af Gunner Thalberg.  (24-03-2020)

Hej Tom.
Det er rigtigt, forudsat at den nye ejer bevarer træet.
Det er desværre langtfra altid tilfældet.
Mvh.
Gunner.

Indsendt af Tom Andersen  (24-03-2020)

Det har du ret i Gunner, men man kunne undersøge dette inden et så drastisk skridt - det fortjener træet :)

Indsendt af Jacob Buhl  (31-08-2021)

Jeg skal desværre fælde mit Mammuttræ, da der er råd ved jorden. Det er ca. 23 m højt og har en diameter på 90-100 cm. Nogen, som kan bruge kogler? Kan stammen bruges til andet end brænde? Den bliver skåret ned i 1 m stykker af hensyn til nabobygninger. Det står i Birkerød. Vh. Jacob (26234249)

Tilbage til forsiden         Skriv svar