Debatforum


Poppel eller eg?


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Thomas Spaabæk Jakobsen  (20-01-2021)

For nylig har jeg fundet nogle spændende svampe af typen ildporesvampe på en tyk afsavet træstamme med dybe furer i barken. Fundet er gjort ved Kortselitse skovene på Falster.

Men jeg er en smule i tvivl - kan man ud fra barken se hvilket træ dette er? jeg tror det er poppel (eller eg) - eller er jeg helt galt på den?

(svaret har betydning for at kunne regne ud om svampene som vokser på stammen måske er en ret sjælden art 😀 )

Jeg håber meget at nogen af jer kan hjælpe mig

På forhånd tusind tak for hjælpen !!😀

Poppe eller eg

Svar

Indsendt af Webmaster  (21-01-2021)

Der er nu tilføjet billeder til spørgsmålet.

Indsendt af Gunner Thalberg.  (21-01-2021)

Hej.
Stammen ligner ikke en egestamme, derimod kan det godt være poppel.
Det er måske en gråpoppel.
Vh
Gunner.

Indsendt af Vibo Jensen  (21-01-2021)

Jeg har her på ejendommen et hegn med nogle gl. poppeltræer. Der bliver af og til vindfælder og store nedfaldne grene. På disse vokser der tit svampe som ligner disse. På stubbene vokser også Østershatte som vi har spist af. Der er iøvrigt hvis du er svampeintereseret, et utal af forskellige svampe i mit lille arboret. Som kan besøges. Jeg er ikke svampe-
kender, men har fotograferet mange forskellige.

Indsendt af Jakob Buhl  (21-01-2021)

Nå, så er billederne kommet op. Jeg kan tilslutte mig de to øvrige, jeg hælder også til poppel.

V.h.

Jakob

Indsendt af Jakob Buhl  (21-01-2021)

PS: Ja, eg er det ikke.

Indsendt af Hans Erik Lund  (21-01-2021)

Da der er tale om en stamme, der er afsavet, kan du måske renskære den i enden med en skarp kniv og se om veddet er ringporet (tydelige årringe = eg) eller spredtporet (poppel).
Mvh. Hans Erik

Indsendt af Thomas Spaabæk Jakobsen  (22-01-2021)

Hej igen alle sammen.
Mange tak for jeres svar, alle sammen! :)
Foreløbig konkluderer jeg at det nok næppe er eg, men nærmere poppel... måske får jeg mulighed for ved lejlighed at tjekke det med årringene (tak for tippet, Hans Erik).

vh Thomas

Indsendt af Jens E. Jensen  (29-08-2022)

Ege med poppellignende bark. Jeg har på Sjælland fundet to bevoksninger med ege, hvor barken ligner poppel / bævreasp. Asnæs Vesterskov og Nordruplund. Efter samtaler med Skovf. Hans Graversgaard, skovdyrkerne er det konstateret at dette drejer sig om iransk eg, Quercus Castanifolia. I Asnæs Vesterskov er disse, et større antal træer op til ca. Ø 80 cm efterfølgende mærket med blå ring med henblik på evt. en kåret avlsbevoksning. ( bemærk blå ring, de første mærkede træer nær parkeringsplads Havnemarken er røde, hovedtræer).

Tilbage til forsiden         Skriv svar