Debatforum


Blodløn - rødbladede varieteter af Acer platanoides


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Jakob  (06-05-2021)

Jeg har af og til haft fornøjelse af at frøformere rødbladede varieteter af Acer platanoides (eller evt. at grave selvsåede op, hvor de alligevel ville blive klippet ned eller luget bort).
Men jeg har fået det indtryk, at frøplanterne, dem jeg selv har opformeret, er mere følsomme overfor frost end vanlig Acer platanoides?
Kan sagtens opformere ét-årsplanter, men derefter bliver det svært.
Er de mere følsomme?

Svar

Indsendt af Anne Marie Lund Pedersen  (06-05-2021)

Ja, de er mere sarte her hos os.

Indsendt af Jakob  (06-05-2021)

Tak for oplysningen/vurderingen.

Indsendt af hugo helt  (09-08-2021)

For 22 år siden gravede jeg en lille selvsået rød ahorn (3 cm) op, pottede og plantede den senere ud. Efter 17 år var den oppe i over 6 meters højde. Jeg har solgt ejendommen, men inden jeg flyttede tog jeg adskillige selvsåede planter efter denne, og trods en noget omtumlet tilværelse - i potter, udplantet, gravet op, flyttet igen - viser de ikke tegn på ikke at ville udvikle sig.
Men jeg har måske bare været heldig?

Indsendt af Jakob Buhl  (09-08-2021)

Hej Hugo,
Det er bestemt også mit indtryk, at flere af/nogle af de rødbladede varieteter af spidsløn kan selvså sig og beholde den røde farve gennemn flere generationer. Endda ofte en relativ intens rød farve. Men ind imellem også mere lyse (om jeg husker ret).
Kun en enkelt gang har jeg set en der blev grøn (og vist ret mørk) samt et par gange eller tre "mellemfarvede" eksemplarer. Altså langt, langt flere rødbladede end fra f.eks. blodbøg.
Men det gælder altsammen i Danmark. Da jeg startede diskussionen var det i frustration over, at frø høstede i Danmark af et specielt træ, men såede i Estland, ganske vist spirede fint af flere omgange, men ikke klarede mere end et par sæsoner. Anne Marie fra Lønbæk Planteskole svarede så på min forespørgsel om mon småplanterne af de røde mon var mere ømtålelige, at det nok var sådan. Spidsløn trives jo ganske glimrende i landet og er en del af den naturlige flora. Rødbladede former dyrkes i kultur i Estland, ved ikke hvilke. Men sjovt at du, i Danmark, har samme oplevelse med dem.


Tilbage til forsiden         Skriv svar