Debatforum


Bævreasp og gråpoppel


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Jakob Buhl  (17-08-2023)

Jeg er rendt ind i nogle popler på Ærø som ikke altid er helt éntydige. Forekommer der eksempler på, at bævreasp og gråpoppel har hybridiseret?
Eller er der tale om en betydelig variation hos gråpoppel, for eksempel forskellig klon?

Svar

Indsendt af Anne Marie Lund pedersen  (17-08-2023)

Jacob Buhl
Krydsningen mellem poppel og bævreasp plantede min far i Lild Klitplantage i 1950, da den klarede sig bedre end poppel. Har evt lidt stående plantet her på gården for 30 år siden.
Hilsen
Anne Marie lund Pedersen

Indsendt af Jakob Buhl  (19-08-2023)

Tak Anne Marie!
Det lyder spændende!
Men kan du så fortælle mig, om de rodskud denne poppelhybrid (P X canescens med P tremula) så har røde skud som aspen eller hvid- eller gråfiltede skud som gråpoplen?

Indsendt af Anne Marie Lund pedersen  (19-08-2023)

Jeg skal gå ned i engen og se efter(1km).

Indsendt af Anne Marie Lund pedersen  (20-08-2023)

Jeg kom i tanke om navnet på poppel-krydsningen: Populus x tremoloides. Den er stadig i handel.

Indsendt af Gunner   (20-08-2023)

Hej til jer begge.
Det er et spændende indlæg, synes jeg. Der skrives desværre ikke så meget om poppel, en slægt som mange ser lidt ned på, hvilket er synd og skam. Den foreslåede hybrid; Populus x tremuloides, er det ikke hybridasp ? Altså krydsningen af vor egen bævreasp og den amerikanske ditto.
Vh
Gunner.

Indsendt af Hans Erik Lund  (20-08-2023)

Det står et flot eksemplar af krydsningen i Gerlevparken, ca. 50 m nord for afdelingen med Valdemar Petersens roser.
Mvh. HEL

Indsendt af Vibo Jensen  (20-08-2023)

Med hensyn til hybrid asp /poppel så var der vist noget med, at Gosch tændstikfabrik omkr. 1930 foranledigede at man på en planteskole (vist i Sverige) lavede nogle hybrider. De skulle vokse hurtigere end arterne og dermed skulle skovene levere mere tændstiktræ hurtigere?
Min far der var skovfoged ved Fredericia viste mig i halvtredserne nogle store træer i Kristinebjerg skov/ Hyby Lund,
der skulle stamme derfra. Er der nogen, der ved om historien er rigtig? Måske er der afliggere på lokaliteten endnu?

Indsendt af Gunner   (20-08-2023)

Hej igen.
Det med tændstikproduktionen passer meget godt, Sverige var på et tidspunkt verdens største producent af tændstikker. I Skoven set indefra af Axel S Sabroe, fortælles det, st et tændstikfirma har en planteskole nord for Sorø, hvor hybridaspen laves. Men er det hybridasp, som Jacob mener ?

Indsendt af Jakob Buhl  (21-08-2023)

Tak for alle spændende kommentarer.

Nej, det er ikke hybridasp jeg tænker på.

Det er nogle træer jeg er stødt på på Ærø, som ikke svarer til bævreasp, men ligner meget, og som heller ikke svarer til den på øen meget almindelige og ofte kæmpestore gråpoppel, Populus x canescens - lokalt også kaldet abiil eller abél.

De træer jeg snakker om, er ikke lige så store som de sædvanlige gråpopler. I forbifarten kan de forveksles med asp, men rodskuddene ligner mere gråpoppel med deres gråfiltrede bladunderside og anderledes bladform.
Bævreaspens rodskud har den karakteristiske røde farve og form.

De gråpoppel jeg har vant til, og som kendes fra mange sydfynske øer og fra Als, ligner meget sølvpoppel, Populus alba, i udspring, men nærmer sig sidst på sommeren i udseende mere og mere den anden formodede forældreart, nemlig bævreaspen.

Derfor har jeg forestillet mig to muligheder:

1). At der eksisterer andre gråpoppel-kloner som ligner bævreasp mere og ikke bliver lige så store.

2). En decideret krydsning mellem Bævreasp, Populus tremula, og gråpoppel, Populus X canescens.

PS: Den gråpoppel der vokser på Arboretet i Hørsholm, er hentet i Skovby på Ærø.

Tilbage til forsiden         Skriv svar